Aanbeveling van Rogier Fentener van Vlissingen.

Rogier Fentener van Vlissingen, een in New York wonende Nederlander, publiceert over spiritualiteit en schreef o.m. boeken over de Nederlandse spirituele leraar J.W. Kaiser en het Thomas Evangelie. Hij vertaalde vanuit het Engels de boeken van Gary Renard (uitgeverij Altamira) en het boek ‘De weg naar waarheid’ van Nouk Sanchez en Tomas Vieira (uitgeverij Synthese), die gebaseerd zijn op Een cursus in wonderen.

Ik heb Ontwaken in liefde gelezen, en ik ben er eerlijk gezegd weg van. Dit boek biedt de verheldering over de Cursus, waar naar mijn gevoel zoveel behoefte aan is. Het is mij vaak opgevallen dat de verwarring over de Cursus zo groot is, zowel in Nederland als daarbuiten. Enige verheldering is dringend nodig. Veel van het werk van Cursusleraar Kenneth Wapnick is nog niet in het Nederlands beschikbaar, en dat is misschien een reden dat er zoveel onduidelijkheid bestaat bij Nederlandse studenten over wat de Cursus eigenlijk inhoudt. Gelukkig zijn de uiterst verhelderende boeken van Gary Renard inmiddels wél in het Nederlands vertaald.

Ontwaken in liefde is echter van een andere orde. Het is meer dan een inleiding tot de Cursus. Want, nog belangrijker: het is volkomen doorleefd en echt, én ook nog eens van Nederlandse origine. Dus het klinkt allemaal heel gewoon, direct en toegankelijk.

Misschien is dit wel de meest toegankelijke inleiding tot de Cursus die ik ooit gelezen heb. Ook al omdat het geheel doordrongen is van het feit dat de Cursus geen boek is, maar een daadwerkelijk pad, praktisch en concreet, dat erom vraagt om in de praktijk doorleefd te worden.

Geharrewar over theorie en interpretaties van de Cursus, die onvermijdelijk in de eerste decennia van zijn bestaan de kop opstaken, zijn uiteindelijk allemaal afleidingsmanoeuvres, die juist het simpele beoefenen van de Cursus vaak in de weg hebben gestaan. Terwijl Jezus in de Cursus toch zulke duidelijk dingen zegt, zoals dat dit een heel praktische Cursus is, en dat wij ons niet door theologie moeten laten ophouden. Dat doen we echter nog steeds maar al te graag.

Het verhaal van Margot is me gewoon uit het hart gegrepen, omdat het totaal aan alle rompslomp voorbijgaat. Het spreekt van niets anders dan haar eigen ervaring met het praktische werk van de Cursus. En het is nooit pedant, juist omdat ze volledig beseft dat het zelf beoefenen van de Cursus het echte werk is.

Het is maar al te verleidelijk Cursusleraar te willen zijn zonder de Cursus zelf daadwerkelijk te beoefenen en te verwerkelijken. Het grote gevaar schuilt erin dat er op die manier weer scholen, culten en would-be religies ontstaan, die in speculatie teloorgaan en mensen in feite dan juist weerhouden van het gaan van het pad. Want zulke leraren stellen zich altijd weer boven hun leerlingen, met alle gebruikelijke verschijnselen van manipulatie en uitbuiting. En dan wordt de Cursus weer tot een heilig boek gemaakt, en we kunnen elkaar dan weer de hersens inslaan over welke editie de juiste is, enz. enz. Dat is altijd een geliefd tijdverdrijf in deze wereld.

Echter, alleen het zelf doen en doorleven leidt tot verbondenheid met elkaar, tot begrip voor onze ‘broeders’ die samen met ons de reis maken, in welk stadium ieder ook moge zijn. Uiteindelijk zijn we allemaal onderweg naar huis. Zinvol medeleven is op geen enkele andere manier mogelijk dan vanuit het zelf doorleefde.

Omdat dit boek juist vanuit die persoonlijke beleving geschreven is, kan de lezer er direct aansluiting in vinden. Er is voortdurend veel herkenning, omdat Margot werkelijk alle ervaringen onderweg met ons deelt.

Kortom, ik kan mij niet anders voorstellen dan dat dit boek een veelbelovende toekomst beschoren is als misschien wel dé Nederlandse inleiding tot de Cursus. Het boek verdient beslist ook een vertaling in het Engels, maar het eerste belang is duidelijk dat het voor Nederland is. Ik ben dan ook zeer blij met de publicatie van een ‘origineel’ Nederlands geschrift, dat de ware aard van de Cursus als pad volkomen glashelder en eerlijk weergeeft, op zo’n manier dat ieder er terstond mee aan de slag kan.

Phone: 035-6032978
KvK: 32169603
3760 DB Soest